Læserbrev af
Lauge Larsen (S), Medlem af Regionsrådet for Region Nordjylland
Det er træls, at der er sået tvivl, om regionen prioriterer en udbygning af rute 26/34. I det oplæg til ny regional udviklingssrategi, der er sendt i høring, står der ordret:
“Kerneinitiativerne er identificeret gennem dialog med centrale samarbejds- partnere og drejer sig om følgende:
• Etablering af en 3. Limfjordsforbindelse
• Optimering af regional togdrift
• Teknologipagt om stærke tekniske kompetencer
• Styrkelse af uddannelsesmuligheder og kompetence-
udvikling i alle dele af Nordjylland
• Cirkulær økonomi
• Strategisk energiplanlægning”.
Denne formulering har på Mors og Thy skabt tvivl om opbakningen til udbygningen af rute 26/34. Meningen fra regionens side har været kun at tage de to øverste prioriteter inden for hvert område med i RUSˋen.
Det er vigtigt at slå fast, at rute 26/34 er en del af de tre topprioriteter i den eksisterende mobilitetsstrategi, der er godkendt politisk af KKR, Regionsrådet og Kontaktudvalget.
Derfor mener jeg, det vil være på sin plads, at det også bliver skrevet ind i den endelige udviklingsstrategi.
Det kan ikke siges for tit, at netop rute 26/34 er af afgørende betydning for udviklingen i Thy og på Mors. Meget mere betydningsfuld end alle mulige tilskudsordninger.
Foto: Region Nordjylland