Det seneste år er antallet af grønne biler på de danske veje mere end fordoblet, men trods fremgangen udgør de stadig kun en meget lille del af den samlede bestand af biler i Danmark.
Ved årets start var der 61.581 elbiler og hybridbiler, som kører på el og også kan køre på benzin eller diesel. Det er en stigning på 142 procent fra sidste år.
I december blev regeringen og De Radikale, SF og Enhedslisten enige om en aftale, der sigter efter en million grønne biler på de danske veje i 2030. Som en del af aftalen blev partierne enige om at sikre finansiering til at få 775.000 biler på vejene.
Det betyder blandt andet, at afgifterne er indrettet, så der er lavere afgifter på biler, som udleder mindre CO2.
Status i starten af 2021 er, at kun omkring seks procent af målet om en million grønne biler er opnået.
Når man ser på den samlede bestand af biler, udgør de nye og mere miljøvenlige biler kun en meget lille del.
Elbiler og hybridbiler udgør 2,3 procent af den samlede bestand af personbiler i Danmark, som består af 2,72 millioner biler. Omkring 98 procent af bilerne kører altså på enten benzin eller diesel.
Ifølge bilbranchen selv er der udsigt til en stor stigning i salget af grønne biler i 2021. Sådan lyder det fra Thomas Møller Mortensen, der er branchedirektør i erhvervsorganisationen DI Bilbranchen.
– Der er ingen grund til at tro, at den positive udvikling i forhold til den grønne omstilling af bilparken ikke også fortsætter i år.
– Vi hører fra bilforhandlere, at nye grønne bilafgifter, åbne salgslokaler og udbetaling af feriepenge tilsammen giver en tro på, at vi også i år kan levere tæt ved fordobling i antallet af grønne biler på vejene i Danmark, siger han i en kommentar.
/ritzau/
Foto: Toyota Danmark