Salget af økologiske fødevarer er steget markant under coronkrisen. En lang række daglivarebutikker melder om øget økologisk vækst på på op til 20%. Det oplyser Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.
– I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop til Økologisk markedsrapport 2020, som udgives af Økologisk Landsforening.
Baggrunden for stigningen består af flere faktorer. Dels søger forbrugerne tryghed i at lave mad fra bunden af rene råvarer, og dels er der et ønske om mere forkælelse og mere sundhed, når en krise huserer. Derudover skyldes stigningen også, at danskerne under corona-krisen ikke har spist frokost på jobbet eller været på restaurant. De fleste måltider er nemlig foregået derhjemme.
– Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne. Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Foto: Økologisk Landsforening