Mere end hver tredje medarbejder i de kommunale dagtilbud har ingen pædagogisk uddannelse.
Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), skriver Politiken.
Det pædagogiske personale står for 57 procent af arbejdstimerne i institutionerne, mens medarbejdere uden uddannelse står for 39 procent af arbejdstimerne. De sidste fire procent udføres af pædagogiske assistenter.
Og det er en uheldig situation, fordi en god uddannelse af medarbejdere har stor betydning for børnene. Det siger Elisa Rimpler, som er formand for pædagogernes fagforening Bupl.
– Med uddannelse kommer der også en masse viden om, hvordan man sikrer de bedst mulige læringsmiljøer for børn, og hvordan man understøtter dem bedst. Der er en grund til, at vi har en tre et halvt år lang uddannelse. Det handler om, at man giver pædagogerne gode forudsætninger for at håndtere børnene, siger hun.
Med finansloven for 2020 blev der afsat 500 millioner kroner til pædagogisk personale. Det skal sikre mere uddannet personale i landets daginstitutioner.
Midlerne stiger til 1,6 milliarder kroner i 2025, så kommunerne løbende kan hæve normeringerne.
I 2020 var der en lille stigning i antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen i forhold til tidligere år. Men der er fortsat ledige pladser på uddannelsen.
/ritzau/