Læserbrev af Rasmus Christensen (V), KV21-kandidat på Mors.
Mors er, som vi alle ved, båret af en utrolig frivillighed. En frivillighed som ville være umulig at undvære i en lille kommune som vores.
Jeg er så privilegeret at jeg her i weekenden har været med til at stå i spidsen for den lokale høstfest i Karby med bl.a. traktortræk. Normalt ville vi have haft vores byfest i juli, men pga. covid-19 og restriktionerne valgte vi at satse og flytte det til nu.
At arrangere sådan en weekend er et kæmpe arbejde. Det kræver utroligt mange frivillige kræfter, og der er brug for at lokalområdet bakker op.
I Karby har vi, heldigvis, den fornødne opbakning. Nærmest alle i byen står klar med en hjælpende hånd, indimellem behøver vi end ikke at spørge. Det kræver mange hænder at få et arrangement med over 3000 gæster til at fungere.
Så jeg vil selvfølgelig lige benytte muligheden for at sende en kæmpe tak, til alle der er med til at gøre det muligt. Vi er måske kun 12 i bestyrelsen, men uden de op mod 75 øvrige frivillige hjælpere, var det ikke muligt. Så TAK!
Alt er dog ikke nemt ved sådan en weekend. Det bliver kun sværere at være arrangør. Der kommer flere og flere ting og instanser der skal søges tilladelser til og af. Det er en jungle at finde rundt i.
Nu har vi efterhånden afholdt diverse arrangementer i Karby i mange år, men vi kan stadig blive overraskede når der pludselig skal søges et nyt sted eller der er noget vi ikke tidligere skulle søge tilladelse til, pludseligt skal søge. Jeg tænker, at hvis man som forening vil prøve at stable et nyt arrangement på benene, så kan man nemt drukne i regler og kaste håndklædet i ringen.
Man kan nemt sige at det må vi klare selv og bruge den ekstra tid det kræver at sætte os ind i det hele.
Men som jeg skrev først i mit indlæg, så er det frivillige arbejde alt afgørende for vores ø.
Derfor synes jeg, at vi som kommune skal stå til rådighed, når vi får mulighed for at ansætte en person, evt. på deltid, eller når økonomien tillader det. Det kræver selvfølgelig noget økonomi at have en person med den rolle, men jeg tror personligt at det er en god investering.
Vi skal have en person der kan svare på alle spørgsmål. Ikke en der skal lave ansøgningerne for os frivillige ude i foreningerne, men en der kan sende os i de rigtige retninger. En der kender reglerne og ved hvilke ting der skal søges til de forskellige arrangementer, eller som minimum kan finde et svar.
En person der kan afhjælpe at vi sender de forkerte ansøgninger og at vi får det hele med. Det skal være en, alle foreninger kan rette henvendelse til, om det så er en jagt-, idræts- eller borgerforening.
Jeg tænker at oprettelsen af sådan en stilling også vil være med til at gøre det nemmere at finde de nye frivillige. For hvis det kræver for meget tid og for mange kræfter, kan det være svært at finde overskuddet i en travl hverdag.
Hvis jeg er så heldig at blive valgt til Kommunalbestyrelsen d. 16. november, så vil jeg kæmpe en kamp for at sætte endnu større fokus på frivilligheden.