Mors Handel gør klar til at sælge på Facebook

I Ringkøbing har byens handelsforening siden november haft stor succes med at sende live på facebook fra de lokale butikker og forretninger.

Nu gør Mors Handel klar til at kopiere succesen fra i næste uge. Og forberedelserne er i fuld.

– Jeg har kæmpe forventninger, fordi det hele kommer til at køre professionelt, lyder det fra handelschef Lisbeth Thrysøe.

Handelschefen har allieret sig med to ansatte fra Radio Limfjord – en vært og en kameramand som kommer til at stå for selve afviklingen i tæt samarbejde med de handlende.

– Selv står jeg i baggrunden og sørger for at alt det praktiske kører, lyder det med et skævt smil fra Lisbeth Thrysøe.

Mere end bare salg og udsalg
Kort fortalt går det ud på, at de deltagende butikker får mulighed for at sælge sine varer i et udstillingsvindue på en lille halv time. Køberne er de brugere, som sidder hjemme i sofaen og følger med online. Der bestilles varer i kommentartråden og der betales direkte til den enkelte butik via mobilepay.

– Det er med til at holde gang i handlen og folk får lige en reminder om at vi stadig er her. Langsigtet er det bare godt at vise sig, så man hænger i folks bevidsthed. Ellers bliver man nemt glemt, siger Lisbeth Thrysøe, der også håber at morsingboerne – og hvem der nu ellers måtte følge med – vil opdage, at livesendingerne er mere end bare salg og udsalg:

– Det er også underholdning og sjov i en svær tid. Vi vil lære meget af første aften og naturligvis rette ind – men ellers forventer jeg at rigtig mange vil kigge med og måske gøre en god handel.

1.000 seere i gennemsnit
Og der er noget at glæde sig til, hvis man spørger Jacob Muldkjær Rasmussen, der er købstadschef i Ringkøbing. Når han sender live fra en af Ringkøbings butikker er der i gennemsnit 1.000 personer der følger med hjemmefra:

– Den første gang vi skulle sende tænkte jeg, at hvis vi bare kunne få 100 til at se med, så var det flot. Den aften var mere end 250 med. Derfra er det bare stegt mere og mere for hver gang.

Solgte for 100.000 på 25 minutter
De mange seere har da også overbevist handelslivet i Ringkøbing om, at det gælder om at være med på bølgen. I starten var mange tøvende i forhold til købstadschefens idé om at sælge og promovere butikkerne via facebook:

– Jeg skulle næsten tvinge de første butikker til at være med. Men da de først så potentialet, så ville alle være med og nu har vi en meget lang venteliste, lyder det fra Jacob Muldkjær Rasmussen der også fortæller, at en enkelt butik solgte varer for mere end 100.000 kroner på 25 minutter.

– Mange af butikkerne oplever også, at de efterfølgende får mange henvendelser om kunder der gerne vil købe varer de har set, tilføjer han.

– Jeg glæder mig helt vildt, tilføljer Lisbeth Thrysøe.

Følg med på facebook
I første omgang sendes der live de kommende to tirsdage og torsdage. Indtil videre har 11 lokale butikker meldt sig – men der er plads til flere, oplyses det.

 

Forfatter

Related posts

Top