Skandinaviens største automationshus, BILA med hovedsæde på Mors, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks.
Der er tre ting, der forhindrer mange industrivirksomheder i at automatisere logistikken på fabriksgulvet, så de mere effektivt kan flytte paller fra A til B. Det plejer at være dyrt, besværligt og tage utroligt lang tid at implementere selvkørende gaffeltrucks. Og derfor tilføres der hvert år mere end en million manuelle stablere og gaffeltrucks rundt i den globale industri.
Det vil BILA nu lave om på med den nye løsning Global AGV. AGV er en forkortelse for ”Automated Guided Vehicle”. Det er således førerløse el-stablere, som ved hjælp af laserscannere selv finder vej rundt mellem reolerne i en produktionsvirksomhed.
I spidsen for denne mission står 52-årige Ole Madsen, nytiltrådt i BILA, men med årelang erfaring med netop logistik og automation i den globale fremstillingsindustri.
– Vi gør noget, som ingen andre har gjort før. Så kan alle SMV’erne (små og mellemstore virksomheder, red.) også være med på automationsvognen og få en mere effektiv intern logistik. Vi har nemlig pillet kompleksiteten ud af den selvkørende automatiske AGV-truck ved at bygge et modul på en manuel stabler. Det er så let, at industrien selv kan installere den og spare tid og penge på store konsulentprojekter, fortæller Ole Madsen, der har titel af CEO i BILA Logistics.
BILAs nye logistik-division får til huse i Aalborg, hvor BILA netop har åbnet et nyt kontor.