Preben Toft fra Mors fik fredag og lørdag ad to omgange besked om, at hans navn, adresse, telefonnummer og CPR-nummer kan være lækket, efter Alles Lægehus blev hacket sidste år.
Blandt de to breve, som TV MIDTVEST har set, var det ene ifølge e-Boks fra afsenderen “Din arbejdsgiver”.
– Vi troede, det var en lønforhøjelse – det var det ikke, konstaterer Rita Toft med et lille grin til TV-stationen.
Problemet er bare, at Preben Toft aldrig har været tilknyttet Alles Lægehus.
– Hvordan fanden kan de (Alles Lægehus, red.) sende et brev i e-Boks?, lyder det fra Rita Toft. Og parret fra Mors er ikke de eneste, der undrer sig.
En lang række række nordjyder, har i flere forskellige fora på internettet, undret sig. Flere har oplevet, at de godt nok har været tilknyttet en Alles Lægehus klinik, men at det er flere år siden, de fik en ny læge.
E-Boks oplyser til TV MIDTVEST, at det kun er muligt for virksomheder at skrive til en borger/kunde via e-Boks, hvis virksomheden er i besiddelse af personens CPR-nummer eller en kombination som navn og adresse.
– Det er dog en forudsætning, at kunden har givet samtykke til at modtage breve i e-Boks på baggrund af adresseoplysninger, understreger e-Boks i et skriftligt svar til TV-stationen.
Alles Lægehus forklarer de mystiske mails med en lang række faktorer:
“Du kan have besøgt en af vores klinikker tidligere, f.eks. ved akut behov for lægehjælp ifm. ferie eller lign. “, forklarer man på sin hjemmeside, samtidigt med, at man forklarer hvorfor flere af brevene til “kunderne” er afsendt fra “Din Arbejdsgiver”:
“Vi har brugt et system til masseudsendelse af sikre beskeder via e-Boks for at få information ud til alle relevante modtagere hurtigst muligt. Grundet en fejl i opsætningen stod ”Din arbejdsgiver” som afsender på beskeden til den første gruppe, der fik brev fra os. Så snart vi opdagede fejlen, bremsede vi den videre masseudsendelse. Herefter overgik vi til manuel udsendelse til hver enkelt modtager – altså den resterende gruppe, som på det tidspunkt endnu ikke havde fået tilsendt vores brev. Alle i denne sidste gruppe vil dermed modtage vores brev med den korrekte afsender”, og fortsætter:
“Da vi opdagede fejlen, var vores første prioritet at sikre at færdiggøre den manuelle udsendelse af beskeden til de resterende modtagere. Efter det er sket, påbegynder vi en udsendelse med en opfølgende meddelelse til de patienter, som har modtaget første brev med den forkert angivet afsender: ”Din arbejdsgiver”. I den opfølgende meddelelse gør vi opmærksom på den fejl, der er sket. Vi forsikrer samtidig modtageren om, at beskedens indhold er korrekt – og beklager fejlen samt den forvirring, det måtte have skabt.”