Renovering af faglokaler, indkøb af nye materialer og kompetenceløft til lærerne. Det er nogle af de muligheder, der skabes med en ny pulje fra Villum Fonden, som nu har uddelt bevillinger til ti kommuner i hele Danmark – heriblandt til Morsø Kommune. Formålet er at styrke rammerne for undervisningen i natur/teknologi for 1.-6. klasse.
Undervisningen i natur/teknologi er de yngste elevers indgang til naturfagene, men det er en indgang, der hænger lidt på hængslerne: På mange skoler mangler man faglokaler og udstyr til undervisningen, og over en tredjedel af natur/teknologi-underviserne har ikke de faglige kompetencer til at undervise i faget.
En ny pulje fra Villum Fonden imødegår nu nogle af disse udfordringer med en række bevillinger til kommuner, der gerne vil skabe bedre rammer om natur/teknologi-undervisningen. I alt ti kommuner over hele landet modtager tilsammen knap 30 mio. kr. til at forbedre de fysiske rammer og styrke undervisernes kompetencer og faglige fællesskab.
Programdirektør Agi Csonka ser frem til, at midlerne kan gøre en forskel ude på skolerne:
”Natur/teknologi-faget har det svært i skolen. Det er ærgerligt, for det er et rigtig vigtigt fag, hvor de yngste børn kan opleve, at naturvidenskab og teknologi er spændende og vedkommende for deres hverdag. Med bevillingen vil vi give lærerne mulighed for at skabe en stærk faglig kultur omkring faget, så de kan bibringe eleverne den forståelse for samspillet mellem naturvidenskab, teknologi og samfund, som vi har så stærkt brug for.”
De øvrige ni bevillinger er gået til kommunerne Hvidovre, Ringsted, Syddjurs, Hedensted, Aalborg, Kolding, Greve, Morsø og Randers. I alt vil over 15.000 elever og 300 natur/teknologi-undervisere få glæde af midlerne.
Kilde : Villum Fonden
Foto : William Winger, Unsplash