Myndighedernes corona-hotline vokser

Danskerne kimer myndighedernes fælles callcenter ned med generelle spørgsmål vedrørende coronavirusset Covid 19.

På ét døgn modtog callcenteret 11.000 opkald.

– Situationen udvikler sig meget hurtigt, og det skaber selvfølgeligt et meget stort behov for at give befolkningen svar de mange forskellige spørgsmål, som melder sig i en så ekstraordinær situation, siger vicepolitiinspektør John Jensen fra Rigspolitiet.

For at følge med det store antal henvendelser, er der nu etableret callcenter fire forskellige steder i landet. Ud over Jonstruplejren, så sidder der også folk på Politiskolen i Brøndbyøster, hos Politiets Administrative Center i Holstebro samt hos Dansk Røde Kors på Østerbro. I alt er 570 personer hver dag i sving med at besvare borgernes spørgsmål døgnet rundt.

– Uanset om der er tale om lægestuderende, folk fra Røde Kors, Hjemmeværnet eller Beredskabsstyrelsen eller studerende fra Politiskolen, så sørger vi får at give dem en god indføring i opgaven, så de kan svare på borgernes brede vifte af spørgsmål. Men er der tale om rent sundhedsfaglige spørgsmål, skal man kontakte sin egen læge eller akuttelefonen i ens region, siger John Jensen.

Torsdag var det blandt andet spørgsmål om hvordan man kan blive testet for corona/covid-19, og hvordan man skal forholde sig, hvis man kender eller har været sammen med folk, der er smittet, som hotlinen svarede mest på.

Borgere, som har spørgsmål om corona/covid-19 skal først og fremmest søge på hjemmesiden coronasmitte.dk og ellers ringe til hotlinen på 7020 0233.

Foto: CDC

Forfatter
Tags ,

Related posts

Top