”Arbejdet skal give mening, og jeg vil gøre en forskel. Jeg skal føle, at der er brug for mig. Jeg vil udvikle mig og frygter at stagnere. Jeg vil involveres i vigtige beslutninger, så jeg føler, at jeg har værdi. Og så vil jeg have feedback og en nærværende leder.”
Sådan møder de unge ifølge egne udsagn arbejdsmarkedet. Det viser en ny bog baseret på omfattende undersøgelser af de unges ønsker og krav til deres arbejdspladser.
Forventninger, der ifølge bogen ”Forkælede unge? – fordomme og fakta om fremtidens arbejdskraft” giver arbejdsgiverne nye udfordringer. Bogens udgives i et samarbejde mellem Videnscenter for God Arbejdslyst, der er etableret af Krifa, og Studenterhus Aarhus,
For blandt de ældre kolleger trives myter og fordomme om de unge i bedste velgående, og det kan være med til at grave unødige grøfter på arbejdspladserne, pointerer Helle Stenbro, vidensprogramleder ved Videnscenter for God Arbejdslyst. De unge stiller ikke kun krav. De er pligtopfyldende og har en stærk samvittighedsfølelse over for deres arbejdsplads, påpeger hun.
”At påstå, at de unge bare er forkælede, er simpelthen for dumt! Der er brug for at nuancere nogle af de hårdt optegnede forestillinger og vække til nysgerrighed i stedet for fordømmelse. Og det er der, fordi nysgerrighed fremmer dialog, og dialog fremmer forståelse – og dén er der brug for, hvis vi skal sikre de unge en god og sund start på arbejdslivet”, siger Helle Stenbro.
Mere nuanceret billede af unges krav og forventninger
Bogen præsenterer ny viden indsamlet af Epinion fra både unge og etablerede arbejdstagere, og den er spækket med perspektiver fra eksperter, arbejdspladser og de unge selv. Tilsammen tegner den et nuanceret billede af de unge, deres krav og forventninger til kommende arbejdspladser, kolleger og ledere – og tilbyder desuden en række gode råd til de arbejdspladser, der gerne vil være attraktive for de unge medarbejdere i fremtiden.
Portrættet af den unge generation på arbejdsmarkedet er baseret på spørgeskemaundersøgelser tilsat spændende perspektiver fra en lang række unge, eksperter samt ledere fra arbejdspladser som bl.a. Danske Bank, Clever, Salling Group og TV 2.
”Bogen er blevet til i et fælles ønske om at få svar på spørgsmål som: hvilke myter, fordomme og forventninger mødes de unge af, hvad bærer de selv til bordet – og hvad er egentlig fup – og hvad er fakta? Og det viser sig, at det, der for nogle kan se forkælet ud, egentlig et udtryk for noget helt andet,” siger Helle Stenbro.
Konkret peger tre ud af fire unge på, at klart definerede mål og løbende feedback har stor betydning for deres motivation. 78 procent af de unge vil gøre en forskel, 84 procent gider ikke stilstand, og hver anden fremhæver et godt fællesskab med kollegerne som ét af de tre vigtigste forhold på et arbejde, fremgår det af en af Epinion-undersøgelserne i bogen.
”Men det er ikke gnidningsfrit. Næsten halvdelen af de etablerede medarbejdere mener, at de unge er forkælede, og det er jo faktisk helt vildt! Så det kræver en indsats at få skabt rammerne for den gode dialog mellem de unge og deres erfarne kolleger – og her kommer vores bog med en række bud på, hvordan den opgave bedst tackles,” slutter Helle Stenbro.
Foto : Pickawood, Unsplash