Nye ‘frækkere’ visioner for turismen i Thy

I Thy er turistaktørernes interesseorganisation klar til at påtage sig en anderledes rolle efter en turbulent tid.

– Det har været en kamp for, at vi stadig er her. En stejl indlæringskurve. Mit hårdeste job nogensinde, men det er det hele værd. Thy Turistforening har nu fået ro på og kan se fremad, fortæller turistchef Mai Manaa om sin første tid i jobbet.

Det seneste halve år har krævet sin kvinde at finde en ny identitet for Thy Turistforening og at få skabt en bæredygtig samarbejdsaftale med Thisted Kommune. Med navneskifte til ”Mit Thy” er foreningen klar til at indtage en ny rolle, der minder om et rejsebureau.

Turistchef Mai Manaa. Foto: Diana Holm

”Mit Thy” vil være gæsternes guide til den bedste seng, den lækreste middag, den vildeste naturoplevelse og det inderligste møde.

– Folk vil ikke lede – de vil ledes. De vil kende Thy – os. Og der skal vi være gode til at lede dem på vej, siger Mai Manaa.

Men ”Mit Thy” vil også være et endnu stærkere samlingspunkt for dem, der har noget at byde på i forhold til turisterne – eller gæsterne.

Turbulent tid 
Thy Turistforening har været igennem en særdeles turbulent tid, efter det stod klart, at Thisted Kommune valgte at gå med i Destination Nordvestkysten kort før nytår.

Turistchef Mai Manaa har sammen med sin bestyrelse kæmpet hårdt for at finde en ny identitet for den selvejende institution. Nu er rollen defineret, og der kigges fremad. Her ses Mai Manaa flankeret af formand Rasmus Fejerskov (t.h.) og næstformand Michael Thinggaard (t.v.). Foto: Diana Holm

Foreningen skiftede formand midt i vadestedet, den tidligere turistchef fik nyt job, og bestyrelsen valgte at hyre Mai Manaa til kaptajn. Siden har der været virksomhedsoverdragelse af medarbejdere, corona-nedlukning og forhandlinger med Thisted Kommune om en ny aftale.

Aftalen med Thisted Kommune er netop underskrevet af begge parter. Aftalen skitserer nøje, hvor grænsefladerne er mellem de opgaver, som Destination Nordvestkysten og den lokale turistforening skal varetage.

Groft sagt er det destinationens opgave at markedsføre området, mens “Mit Thy” skal fokusere på de lokale aktiviteter.

Nyt turistbureau
I det nye turistbureau i Thisted vil gæsten ikke finde alenlange hyldemeter med flyers og brochurer. De nye lokaler på banegården vil være et levende mødested, som også kommer til at fungere som en salgskanal for nye, lokale produkter, der er med til at skubbe til fortællingen om Thy.

Turistkontoret, der åbner i løbet af september, får endvidere ”æ vent-værels”. Her kan man mødes over et glas mousserende vin eller en kop kaffe – og her indrettes et event-køkken, hvor kokke kan trylle med lokale råvarer.

Stedet sætter også rammerne for et innovationsværksted, hvor iværksættere og medlemmer kan udvikle nye forretningsideer.

– Det skal både være et legested og et mødested til netværksaftener og en-en-sparring. Bare vi bliver løftede og mærker samhørigheden. Det er vores tanke, lyder det fra Mai Manaa.

Foto: Diana Holm

 

Forfatter

Related posts

Top