De danske øers evne til at brande sig selv har stor betydning for øernes vitatiltet og udvikling, fastlog en rapport om de danske småøers kommunikationsstrategi fra Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet.
Med 1,5 millioner kroner i ryggen fra Nordea-fondens kystpulje og Erhvervsministeriets landdistriktspulje lancerer Landdistrikternes Fællesråd et projekt, der skal brande 38 danske øer – herunder Mors.
Siden 2018 har Landdistrikternes Fællesråd drevet Ø-passet, der er en guide til de danske øer med gode råd, kort og oplysninger om de enkelte øer. Nu søsætter fællesrådet altså et nyt projekt, der skal styrke øernes branding og forudsætningerne for turisme, vækst og udvikling.
Store forventninger
Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard har store forventninger til det nye projekt.
– Ø-passet har skabt synlighed omkring aktiviteter og oplevelser på øerne, især på de mindre øer. Med støtten fra Nordea-fonden og Erhvervsministeriet kan vi styrke denne synlighed endnu mere og være med til at fremme turisme og bosætning på øerne, siger han.
Med projektet håber fællesrådet at kunne styrke Ø-passets digitale formidlingsplatform og fællesskabet mellem Ø-passets brugere og lokale entreprenører, og dermed understøtte virksomhedernes arbejde med at udvikle og levere turismeaktiviteter på øerne.
– Projektet har et folkeligt og udviklingsmæssigt perspektiv. Beboerne på og uden for øerne skal engageres i at bruge og bakke op om aktiviteter, oplevelser og fællesskaber på og omkring de danske øer, siger Steffen Damsgaard.
Midlerne skal bl.a. bruges til at understøtte infrastrukturen på øerne med et digitalt Ø-pas med natur- og kulturfortællinger og et fællesskab af gæster og lokale værter, så flere får kendskab til øernes seværdigheder og muligheder.
Om Ø-passet
I Ø-passet er hver ø præsenteret med kort, foto, faktaoplysninger om, hvad der kan ses og opleves på øen samt en QR-kode til øens hjemmeside. I et blankt felt ved præsentationen af den enkelte ø kan turisten fra en plade på havnen eller færgen gnide en silhuet af øen over med en særlig pen og på den måde samle på ø-mærker. Denne gimmick er turisterne vilde med og konkurrerer gerne med familie og venner om, hvem der har besøgt flest øer.
Læs mere om Ø-passet på Det danske ørige og bestil det HER.
Foto: Bertil Nydal