Rapport over trillende lastbil færdig

Opdatereret 23. november 2021 kl. 11.56: Af den oprindelige artikel fremgik det, at der på tidspunktet hvor artiklen blev skrevet, forelå en rapport fra Den Maritime Havarikommission omkring hændelsen. Dette er imidlertid ikke korrekt, hvorfor den del af artiklen er slettet. Vi beklager fejlen.

Hvordan kunne det ske, at en lastbil kunne trille af dækket på færgen Mary, der sejler mellem Hvalpsund og Sundsøre – og kunne uheldet have været forhindret?

For at starte med de sidste spørgsmål, så er svaret med al sandsynlighed ja. Håndbremsen på lastbilen fra Fredsø Vognmandsforretning var nemlig ikke trukket over overfarten. Og fordi chaufføren ikke befandt sig i lastbilen trillede den uhindret af færgen og endte på bunden af Limfjorden.

Den Maritime Havarikommission har nu færdiggjort sine undersøgelser af episoden, der udspillede sig tidligt om morgenen den 26. oktober. Overfor Nordjyske konkluderer kommissionen, at der ikke var alvorlige sikkerhedsproblemer på færgen.

– Det er en almindeligt forekommende hændelse, at en last tabes i vandet fra et skib, siger kommissionens undersøgelseschef Øssur Hilduberg til mediet.

Desuden afvises det, at uheldet kunne være forhindret, hvis broklappen havde været hævet, da lastbilen begyndte at trille. Den ville simpelthen ikke have været stærk nok til at kunne modstå trykket fra den fuldt lastede lastbil med hænger bagpå.

Det er mellem færgeselskabet og Søfartsstyrelsen blevet aftalt, at besætningen på overfarten fremover skal sikre sig, at håndbremsen på alle ombordværende køretøjer er trukket.

Den Maritime Havarikommissionen foretager sig ikke yderligere i sagen, ligesom den heller ikke kommer med anbefalinger til hvordan sikkerheden ombord kan forbedres.

LÆS OGSÅ:

Jagten på reservedele fra druknet lastbil er gået ind

Foto: Presse-fotos.dk

Forfatter

Related posts

Top