Læserbrev af Joachim Plaetner Kjeldsen, KV21-kandidat for Alternativet i Thisted.
Forleden havde jeg fornøjelsen af at deltage i et vælgermøde på professionshøjskolen UCN i Thisted sammen med engagerede studerende og en række andre kandidater til både kommunal- og regionsvalg. En af regionskandidaterne fortalte, at Region Nordjylland har skiftet en stor del af de biler, som medarbejderne på sundhedsområdet kører i, ud til elbiler, og derved sparet 10 procent i serviceudgifter. Regionskandidaten undrede sig samtidig over, hvorfor Thisted Kommune ikke har gjort det samme med fx ældreplejens biler? Det har jeg også undret mig over, og derfor stillede jeg også spørgsmål til borgmesteren ifht. udbudsmaterialet, da nye biler til hjemmeplejen i Thisted Kommune netop var i udbud tidligere på året.
Et udbudsmateriale, som overfor de indbudte tilbudsgivere, bilforhandlerne, gjorde det klart, at elbiler var udelukket. Kommunen ville have fossildrevne biler, og milde hybrider kunne allernådigst komme i betragtning. Det lød ikke særlig grønt eller i god harmoni med Thisted Kommune som klimakommune i mine ører, da jeg læste det, og jeg spurgte derfor borgmesteren, hvorfor elbiler var udelukket? Samtidig argumenterede jeg for, at den besparelse, der ville være på serviceudgifter, ved at skifte til elbiler, kunne finansiere den ”overkapacitet” i flåden, der skal til for at løse logistikken omkring ladning, så der altid er ”fyldte” biler til rådighed.
Svaret på mit spørgsmål var i korte træk, at man ikke anså det for realistisk med elbiler, fordi hjemmeplejens biler har en høj udnyttelsesgrad med ringe tid til opladninger. Jeg mener, det er en fejl. Selvfølgelig skal vi gå foran som kommune i den grønne omstilling og udfase fossildrevne biler og maskiner i kommunens flåder, så hurtigt som muligt. Som historien fra regionen viser, så kan det lade sig gøre – også med offentlige biler med høj udnyttelsesgrad. Derfor foreslår Alternativet Thy, at Thisted Kommune lægger en strategi for hurtigst mulig udfasning af fossile biler og maskiner.