2024 kommer til at byde på flere stærke events, øget samarbejde mellem alle Thys mange forskellige aktører og en stærk samlet markedsføring, når der skal skabes liv i Thys mange handelsbyer. Handelschef Pernille Damgaard er klar til et travlt år, der skal slå Thys navn fast som Nordvestjyllands bedste handelsområde.
Siden tiltrædelsen 1. maj i år, har hun haft travlt med dels at gennemføre de mange aktiviteter, der allerede var planlagt året igennem; men også optimere den lokale organisation og ikke mindst lægge grundstenene til de aktiviteter, der kommer i 2024.
– Vi har en lang række succesrige lokale arrangementer i hele Thy, der har udviklet sig til det, man kalder for signaturarrangementer. Gode eksempler på det er Vinterbadefestivalen i Vorupør, Thys Længste Juleoptog i Snedsted, Land og By mødes i Hurup, Det Store Kagebord i Thisted og SøndagsSommersjov koncerterne i hele Thy. Arrangementer, der alle er med til at løfte de lokale byer; men samtidigt løfter Thy som helhed. De er kendetegnet ved, at mange lokale aktører samarbejder og det er den vej, vi går i 2024, fortæller Pernille Damgaard.
Kvalitet fremfor kvantitet
Hun har været, og er stadig i løbende dialog med en lang række initiativtagere i hele Thy, der alle har taget positivt imod hendes fremstrakte hånd til samarbejde.
– Vi har så mange kvaliteter gemt i Thy i form af foreninger, uformelle netværk, kulturaktører, landbrug, fiskeri og så videre. Sammen er vi i stand til at lave arrangementer, der er med til at definere, hvad Thy er. Vi får pludseligt meget mere lokal forankret kvalitet ind i de ting, vi gør, og det giver er stærkere historiefortælling. Det handler mere om kvalitet end kvantitet. Færre, men bedre lokale tiltag, påpeger Pernille Damgaard.
Hun peger på de events og aktiviteter, der allerede er i kalenderen for 2024, som publikum godt kan begynde at glæde sig til.
– Byernes signaturevents kommer alle tilbage i det nye år. De er traditioner og med til at samle den lokale egn. Vi har kigget på, hvilke arrangementer, der bidrager til livet i byerne og hvilke, der har været ”baggrundsstøj” og dermed ikke tilfører handelsoplevelsen reel værdi, påpeger Pernille Damgaard.
Det betyder ifølge handelschefen, at der bliver plads til mere skræddersyede events. Hun lægger i disse dage sidste hånd på den samlede plan for 2024 og kan derfor kun løfte sløret for nogle få arrangementer.
– I Thisted kommer der en række tiltag, som er forankret i vores egn og som vil være med til at samle både lokale samt tiltrække gæster til området. Vi starter med fastelavn i februar, påsken i marts, Det Store Kagebord i april for at gå ind i sommertiden med en fin balance mellem nye aktiviteter og de mere traditionelle signatur-events og selvfølgelig med fokus på 500-års Købstadsjubilæet i Thisted By i august. Sådan fortsætter det året igennem, fortæller Pernille Damgaard.
Et billede, man også ser i f.eks. Hurup, hvor man løbende udvikler nye og store events på tværs af byens aktører forankret i blandt andet hele udviklingsarbejdet med Hurup.
– Det samme gælder Hanstholm, hvor vi også ser en positiv udvikling af handelslivet, påpeger Pernille Damgaard.
Fælles markedsføring løfter hele Thy
Hun er ikke i tvivl om, at samarbejdet byerne imellem med en samlet markedsføring og synlighed, er med til at løfte hele Thy.
– Vi udgiver selv to store aviser med kvalitetshistorier og flotte annoncer fra det lokale handelsliv. Vi ved erfaringsmæssigt, at vores aviser er populære hos kunderne i og udenfor Thy. De er med til at fortælle de historier om Thy, der gør det spændende for vores gæster at besøge os, og samtidigt give thyboerne historier, de måske ellers ikke finder andre steder, påpeger Pernille Damgaard.
Udover egne aviser arbejder Snedsted, Hurup, Vorupør, Hanstholm og Thisted også sammen om at skabe en fælles historiefortælling om hele Thy gennem en målrettet indsats i medierne.
– I Thy kan vi flytte bjerge, når vi står sammen og det styrker vi i 2024, siger Pernille Damgaard.
Hun løfter sløret for en række nye store events i starten af det nye år.