Stor fremgang på Mors: Destination Limfjorden præsenterer flotte overnatningstal

Efter en hård periode med Covid19 i 2020 og starten af 2021, hvor turismebranchen har været hårdt præget af nedlukninger og restriktioner, visste sommeren sig fra en helt anden side.

Her begyndte turismebranchen rigtig at åbne op igen og danskernes rejselyst til Limfjordslandet har været rigtig stor i det indeværende år.

Samlet set er Destination Limfjorden, der dækker Morsø, Skive og Struer kommuner, vækstet med 13,6% på overnatninger sammenlignet med 2020 i perioden 01.01.21-01.10.21.

Stigningen ses i alle tre kommuner, hvor Morsø kommune står for den største fremgang med 23,3%, som til dels skyldes at Jesperhus Blomsterpark måtte holde lukket store dele af foråret 2020. Udover at være øens største overnatningskapacitet er Jesperhus også med til at trække gæster til andre dele af overnatningssektoren.

Derudover ses der også en stigning på 6,9% for Skive kommune og 2,1% for Struer kommune.

Direktør for Destination Limfjorden, Kristina Lehmann Schjøtt. Pressefoto

– Vi er rigtig glade for at se, at vores overnatningstal er steget og kan næste ikke få armene ned. Vores aktører har meldt tilbage om, at de har haft en meget travl sæson, som har været mere spredt udover sommermånederne, og ligesom i 2020 har der været rigtig mange gæster i både august og september, udtaler destinationsdirektør Kristina Lehmann Schjøtt.

Stigningen på overnatningstallene skyldes tildeles, at flere dansker har valgt at holde ferie i Destination Limfjorden, hvor der ses en stigning på 19,1% af danske turister i 2021.

Her har deres foretrukken overnatningsformer især været campingpladser, hoteller og feriecenter.

Fremstød i udlandet
Derimod har der været et fald af udenlandske turister på 15,1%, som sandsynligvis skyldes, at mange udenlandske turister har valgt at holde ferie i hjemmelandet pga. usikkerhed omkring Covid-19 og rejseregler.

Derfor har Destination Limfjorden også de seneste måneder været på flere udenlandske turoperatør workshop i både Tyskland og Norge, for at skabe mere opmærksomhed og fortælle om hvilke skjulte skatte og oplevelser der findes i Limfjordslandet.

– I øjeblikket er vi i gang med at planlægge vores marketingsaktiviteter for det næste år. Her vil vi stadig have det største fokus på, at få flere danske turister til Limfjordsområdet. Vi vil dog også have et fokus på de udenlandske nærmarkeder, hvor vi også har været i kontakt med flere af VisitDenmark markedskontorer, for at koordinere indsatsen med at få flere udenlandske turister til Limfjordslandet, fortæller Kristina Lehmann Schjøtt fortæller.

Foto: Destination Limfjorden

Forfatter

Related posts

Top