Universitetsstuderende klarede torsdagens undervisning på Teknisk Gymnasium Thisted

Torsdag havde Teknisk Gymnasium Thisted besøg af ‘Det rullende Universitet’, hvor seks studerende fra Aarhus Universitet klarede dagens undervisning, som blev taget godt imod af HTX-eleverne. En spændende dag blev det til, der både bød på undervisning i udvalgte emner fra de universitetsstuderendes fag samt oplæg om studielivet på Aarhus Universitet.

‘Fagdating’ var også på programmet, hvor eleverne fik mulighed for at vælge to uddannelser, de gerne ville høre mere om. På Teknisk Gymnasium Thisted havde man udvalgt studenterundervisere fra STEM-uddannelserne og sundhedsuddannelserne, idet det særligt er naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, der har HTX-elevernes interesse.

– Formålet med dagen i dag har været at give vores elever et indblik i de forskellige studiers indhold og i de krav, der rent kompetencemæssigt stilles til studerende på de videregående uddannelser, så eleverne får et mere velfunderet grundlag for at træffe den vigtige beslutning om fremtidigt studievalg. Vi vil gerne sikre, at så mange så muligt ”lander” på rette hylde, og her er det helt bestemt min oplevelse, at Det Rullende Universitet kan være en god hjælp i afklaringsprocessen, lyder det fra uddannelseschef Marianne Svenningsen fra Teknisk Gymnasium Thisted.

Eleverne har da også taget rigtig godt imod konceptet. De giver generelt udtryk for, at det er rart, at det er studerende, der fortæller, fremfor undervisere.

– Det giver et virkelig godt indblik i, hvordan det er at være studerende, når man hører det fra nogen, der selv står i det. Det gør, at man kommer hele vejen rundt og får indblik i, at det ikke bare handler om skole det hele, men at der også er meget frihed og et godt studiemiljø med mange sociale arrangementer. I forhold til uddannelserne, så får man også mere viden. Jeg vidste for eksempel ikke, at man både kan læse til ingeniør og diplomingeniør. Jeg kunne måske godt være interesseret i at vælge diplomuddannelsen, hvor der er noget mere praktisk inde over, og hvor man får noget mere erfaring ude fra virkeligheden under uddannelsen – men den mulighed kendte jeg ikke til, før jeg hørte om det i dag, fortæller Philip Vesterby, fra 2.g.

Rasmus Skinnerup, der ligeledes går i 2.g, synes også, at dagens arrangement har været med til at bekræfte ham i, at ingeniørfaget, som han har kig på, er det rette for ham.

– Jeg synes, at det faglige lød meget interessant, og samtidig fik vi også lov at lave nogle praktiske øvelser selv. Christian, som jeg lige har været inde at høre, fortalte også om diplomuddannelsen. Så selvom jeg godt kan se mig selv på ingeniøruddannelsen, så tror jeg måske at diplomingeniør er mere mig. Dét, at den er mere praktisk, og man kommer ud og bruger hænderne mere, tror jeg måske passer bedre til mig. Arrangementet har helt sikkert været med til at bekræfte mig i, at det er dén her retning, jeg skal i – og så er det bare dejligt, at man samtidig får noget mere viden om mulighederne og en bedre idé om, hvad det er, man skal bagefter, lyder det fra Rasmus Skinnerup.

Foto: Pressefoto.

Forfatter

Related posts

Top