Vejdirektoratet har valgt COWI som rådgiver på 3. Limfjordsforbindelse

3. Limfjordsforbindelse vil mindske rejsetiden og aflaste Limfjordstunnelen, Limfjordsbroen og store dele af Aalborg i myldretidsperioderne. Samtidig vil den skabe muligheder for udvikling af nye erhvervsområder nord for Limfjorden og tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Med valget af en bygherrerådgiver kan projektet nu gå ind i næste fase.

Per Seidelin, projektchef i Vejdirektoratet, siger:

”Vi glæder os til at komme i gang med næste fase på projektet, og til samarbejdet med COWI om at få projekteret fjordkrydsningen og en dalbro. Der vil her være fokus på designoptimeringer og dermed på CO2 reduktion.”

Projektet indgår i Infrastrukturplan 2035 fra 2021 og omfatter en 20 km lang motorvej vest om Aalborg via øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjorden i en nedsænket tunnel, over Nørredyb på lavbro og over Østerådal på en dalbro.

Sidsel Stabell Hoppe, Senior Vice President i COWI, siger:

”Vi ser frem til at bidrage til at skabe sammenhæng i regionen og gøre hverdagen lettere for både pendlere og erhvervsliv. Samtidig er det er en vigtig opgave at gøre selve byggeriet af den 3. Limfjordsforbindelse så skånsom overfor naturen, miljøet og naboerne som muligt, og vi er glade for at være stærkt forankret i Nordjylland, så vi kan gøre brug et stærkt lokalkendskab i arbejdet.”

Hun tilføjer, at COWI vil bidrage med fremtidssikrede, tilpasningsdygtige løsninger, der tager højde for klimaændringer og fremmer biodiversitet – både på land og under vand.

Undervejs krydser den 3. Limfjordsforbindelse øen Egholm, som rummer beskyttet natur, og det tages der særligt hånd om i projektet.

Der vil blandt andet blive etableret erstatningsnatur et til to år inden byggeriet begynder, så truede arter kan nå at falde til på de nye levesteder. Desuden anlægges faunapassager, så dyr kan krydse Limfjordsforbindelsen på en sikker måde, ligesom der er krav om en række afhjælpende foranstaltninger under byggeriet for at beskytte flora og fauna.

Vejdirektoratets nylige undersøgelser af jordbunds- og grundvandsforhold indgår desuden i projekteringen.

Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2027 og forventes afsluttet i 2034.

Foto : Vejdirektoratet

Forfatter
Top